Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien

Kampeertrektocht tijdens de langste dagen in de verborgen Yagnob valleien in Tajikistan

Tadzjikistan is een van de hoogst gelegen landen op aarde. Desondanks is het land een grote onbekende bij bergtoeristen. Jan Bakker, co-auteur van de Engelstalige gids Trekking in Tajikistan, neemt je mee naar een zelden bezocht berggebied in het noorden van Tadzjikistan: de Yagnob vallei. Deze pittige 12-daagse trektocht voert over een aantal passen van rond de 4000 meter met indrukwekkende uitzichten over de besneeuwde toppen van het Zerafshanmassief. Hogerop in de Yagnob vallei doorwaden we vele rivieren en lopen over geitenpaadjes vaak hoog boven de rivier. Lager in de vallei passeren we afgelegen nederzettingen waar de tijd stil lijkt te hebben staan. De kans op een uitnodiging in een van de lemen huizen voor een kom yoghurt en een kopje thee is groot. Via het idyllische dorp Margheb, de toegangspoort van de Yagnob, wandelen we wederom de wildernis in om via een vergletsjerde pas de traverse van het Zerafshanmassief te voltooien. Deze tocht is een unieke mix van ruige ongerepte bergen en een authentieke bergcultuur die maar zelden door buitenstaanders wordt bezocht.

Deze prachtige trektocht wordt gegidst door de auteur van de Cicerone Tajikistan-trekking gids Jan Bakker. Hij kent de bergen, de vallei en de cultuur van de Tajieken en deelt deze graag met je.

Dag 1

Na aankomst in Dushanbe in de vroege ochtend rijden we naar een van de mooiste bergmeren in Tadzjikistan, Iskanderkul. Hier spenderen we de rest van de dag met het verkennen van het prachtige gebied rondom het helderblauwe bergmeer en we doen een acclimatisatiewandeling.
Dushanbe – Iskanderkul (2195m), overnachting in guesthouse, reistijd 2,5 uur

Dag 2

Vandaag nemen we afscheid van de geasfalteerde weg en rijden over een hobbelige weg langs de wilde Zerafshan rivier naar het bergdorpje Langar. Vanuit de homestay hebben we zicht op de Zerafshanketen, waar we de komende week doorheen zullen wandelen. Ten noorden van Langar ligt de grens met Kyrgizie en we maken nog een korte wandeling in een van de noordelijke valleien.
Iskanderkul – Langar (2150m), overnachting in homestay, reistijd 5 uur

Dag 3

De eerste wandeldag is een perfecte opwarmer voor deze trektocht. We steken de Zerafshan rivier over en beginnen de klim door de diepe kloof van de Tabaspin rivier. Het pad is breed en stijgt geleidelijk. Na ongeveer 10km opent de vallei en de hoogste berg van het massief wordt zichtbaar: de 5086m hoge spitse Samarkand Peak. We kamperen nabij een van de herderskampen op 2700 meter hoogte.
Langar – Tabaspin Rivier (2700m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 17km-7 uur, stijgen 810m, dalen 260m

Dag 4

Een korte wandeldag brengt ons naar een fantastische kampeerplaats aan de voet van de Tabaspin pas. Hier bereiden we ons voor op de zware tocht over de 4040 meter hoge pas. De tenten zijn omgeven door woeste bergen met spectaculaire gletsjers die schreeuwen om verkend te worden.
Tabaspin rivier – Voet van de Tabaspin pas (3010m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 6km-3 uur, stijgen 430m, dalen 120m

Dag 5

Vandaag gaan we vroeg uit de veren voor de beklimming van de besneeuwde Tabaspin pas. Het begin is steil maar eenmaal op het sneeuwveld gaat het geleidelijk omhoog. Dit is een route die herders ook nemen met hun schapen en geiten naar de groene weiden van de Yagnob vallei. Het laatste stuk naar de top van de pas voert over een kleine gletsjer. Het adembenemende uitzicht is de 5 uur durende beklimming meer dan waard. We kijken uit over een zee van toppen van boven de 4000 meter en meer dan een kilometer lager buldert de Yagnob rivier door de wilde, groene vallei. De steile afdaling is een aanslag op de knieen maar eenmaal aangekomen op de oevers van de Yagnob rivier is dit snel vergeten. En hier maken we kennis met onze nieuwe vrienden: marmotten!
Voet van de Tabaspin pas – Hoge Yagnob Vallei (2860m) via Tabaspin pas (4040m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 10km-8 uur, stijgen 1030m, dalen 1180m

Dag 6

Na de zware dag van gister doen we het vandaag rustig aan. We dalen af door een tapijt van alpiene bloemen. Het pad is echter in slechte staat door erosie en soms moeten we een stukje klimmen om een slecht stuk te omzeilen. Daarbij doorwaden we een aantal rivieren waarbij we de schoenen moeten uitdoen. We zetten onze tent op iets boven de rivieroever op een mooie plek met grote rotsblokken.
Hoge Yagnob Vallei – Saykanora rivier (2780m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 11km-3 uur 30 minuten, stijgen 210m, dalen 290m

Dag 7

We volgen de contouren van de geitenpaadjes met uitzichten over de besneeuwde toppen van de Zerafshanketen. We passeren een aantal ruines, waar de bewoners tijdens de Sovjettijd gedwongen waren om hun huizen te verlaten en te werken in de grote steden. We zullen zo nog talloze ruinedorpjes op onze route passeren. Na de oversteek van de Yagnob vervolgen we onze weg op een breed pad en klimmen naar de 2960 meter hoge Maydon pas. Na de korte afdaling bereiken we onze kampplaats op de oever van de Khumar rivier.
Saykanora rivier – Khumar rivier (2600m) via Maydon pas (2960m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 21km-9 uur, stijgen 770m, dalen 950m

Dag 8

Na een uitdagende rivierdoorwading keren we terug in de Yagnob vallei, waar we de eerste bewoonde nederzettingen tegenkomen. Hier spreken ze een millennia oude taal, Sogdiaans, een taal die alleen in de Yagnob nog gesproken wordt. Aan de overkant rijzen verticale rotswanden omhoog, vaak honderden meters hoog. Na de passage van een spectaculaire kloof komen we bij de onverharde weg. We kiezen echter voor een hoger gelegen pad dat leidt naar onze homestay in het piepkleine bergdorpje Bidev waar ons een slaapplaats en warme maaltijd te wachten staat.
Khumar rivier – Bidev (2420m), overnachting in homestay, wandelafstand/tijd 18km-8 uur, stijgen 430m, dalen 610m

Dag 9

We dalen af naar de onverharde weg en volgen deze tot aan Margheb, een groter dorp dat de toegangspoort is van de Yagnob vallei. We passeren diverse authentieke dorpjes die in de schaduw liggen van het reusachtige Zamin Karor massief, een Walhalla voor rotsklimmers met verticale wanden van meer dan 1000 meter hoog.
Bidev – Margheb (2230m), overnachting in homestay, wandelafstand/tijd 17km-6 uur, stijgen 90m, dalen 280m

Dag 10

Margheb is een slaperig dorp, heerlijk om doorheen te slenteren en af en toe een kop thee te drinken met een van de lokale bewoners.
Rustdag Margheb (2230m), overnachting in homestay

Dag 11

Een pittige wandeling voert ons terug naar grotere hoogte. We lopen langs de zuidwand van het indrukwekkende bergmassief Zamin Karor naar de Tagrich pas. Ondanks het flinke aantal hoogtemeters dat we vandaag overbruggen moet het geen problemen opleveren. Goede paden en acclimatisatie maken de tocht naar de pas vrij eenvoudig. Een groene vallei aan de Mushtif rivier is onze overnachtingsplaats.
Margheb – Mushtif rivier (2980m) via Tagrich pas (3560m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 15km-8 uur, stijgen 1320m, dalen 580m

Dag 12

Vandaag is een relatief korte dag over de 3630m Kool pas naar de Tagobikul vallei. Wederom prachtige vergezichten van bergen die zich nog het meest laten vergelijken met de Europese Alpen, maar zonder liften, geasfalteerde wegen en kruizen op de toppen. Mocht de groep zich sterk voelen zullen we ons kamp een paar kilometer hoger neerzetten zodat de laatste trekkingdag over de Akbakul pas minder lang is.
Mushtif rivier – Tagobikul rivier (2785m) via Kool pas (3630m), overnachting in tent, wandelafstand/tijd 9km-5 uur, stijgen 650m, dalen 580m

Dag 13

De aanloop naar de Akbakul pas is lang maar een waar feest voor de zintuigen. De groene vallei maakt langzaam maar zeker plaats voor hoog alpien terrein en voor het laatste stuk op de pas doen we de stijgijzers om. Op de pas zien we de ruige, vergletsjerde Hissarketen waarna we afdalen naar het einde van de trek waar onze auto’s staan te wachten om ons terug naar de hoofstad Dushanbe te brengen.
Tagobikul rivier – Ziddi vallei via Akbakul pas (3915m) – Dushanbe, overnachting in hotel, wandelafstand/tijd 20km-9 uur, stijgen 1160m, dalen 970m, reistijd naar Dushanbe 1,5 uur

Dag 14

In Dushanbe hebben we tijd om de stad te verkennen en bij te komen van een bijzondere trektocht. Op aanvraag kan een excursie georganiseerd worden.
Dushanbe, overnachting in hotel

Dag 15

Vlucht Dushanbe – Amsterdam

Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien Tajikistan – Kampeertrektocht in de verborgen Yagnob valleien